Hastighets-demo på bilderedigering

Jeg publiserte et blogginnlegg for en stund siden om hvordan du bygger en kraftig datamaskin for bilderedigering, og jeg får mange spørsmål om faktisk ytelse og slike ting på maskinen. Siden faktisk ytelse er litt vanskelig å beskrive skriftlig, og siden ting som geeknerdbenchmarks bare er tall, så lagde jeg liksågodt en video som viser hvor kjapt ting faktisk fungerer i programmer som Capture One Pro 10, Adobe Bridge og Adobe Photoshop. Du finner videoen på YouTube kanalen min, og du kommer direkte til den ved å klikke her.

Hilsen Eivind / instagram.com/erohne

Reklamer

4 kommentarer om “Hastighets-demo på bilderedigering

  1. Et seriøst spørsmål: Når har egentlig hastighet på datamaskinen en reell betydning? Jeg benytter en helt standard Macbook Pro, bruker Capture One 10, og opplever aldri hastighetsproblemer ved jobbing etter en vanlig økt med fotografering. Det skal betydelige databaser og mye batching til for å senke maskinen ned på et uakseptabelt hastighetsnivå. Hva jeg mener med en vanlig fotoøkt? 1000 bilder? 2000 bilder?

  2. Hei Geir. Alle har nok ulike krav og meninger om hva som er akseptabel hastighet, og det er helt greit. Men på spørsmålet ditt om når hastighet på en datamaskin har en reell betydning, så kan jeg seriøst svare; hver eneste dag jeg sitter ved den og jobber. Og jeg skal forklare hvorfor det som kan virke som ubetydelige hastighetsforskjeller faktisk har noe å si for meg. Men jeg kan bare snakke for min egen del, og si hva jeg mener, så må andre ha andre meninger, og det er helt greit.

    Jeg redigerer og leverer mange bilder i løpet av året, og 90% av bildene mine går gjennom både Capture One og Photoshop. Men jeg leverer aldri 1.000 eller 2.000 ferdige bilder fra en jobb. Langt ifra. Men jeg kommer ofte hjem med så mange bilder fra en jobb, eller enda flere – ja helt opp i 10 -15.000 hvis det er en jobb på f.eks 10 dager (f.eks mote som skal på trykk over et halvt år). Og jeg bruker ikke kataloger/databaser, så det er ikke der problemet ligger for meg.

    Problemet ligger i den lille hastighetsforskjellen i alle de bittesmå operasjonene jeg gjør med et bilde. Jeg hadde en maks spekket iMac i et halvt år i fjor da jeg forsøkte å bytte fra Windows til Mac. Normalt jobber jeg med sekvenser på ca 20-50 bilder fra hver jobb (som da er flyttet til Selects mappen, så det er ikke det at det er mange bilder i mappen som skaper problemer heller). Men på Mac’en skjedde ikke oppdateringer jeg gjorde i C1 øyeblikkelig, som å dra i slidere eller kurver eller andre ting, men de hadde dette lille irriterende etterslepet på kanskje et tiendels sekund eller mer. Som å zoome inn til 100% som tok kansje 0.1 – 1 sekund. For meg betyr den lille ubetydelige tiden mye, fordi jeg går inn og ut av bilder mye i min arbeidsprosess. Men jeg kjenner andre fotografer som synes maskinen deres er lynkjapp selv om de kanskje må vente både ett og to sekunder på å zoome inn til 100%. En kollega viste meg sin maskin nylig, en maskin han var svært fornøyd med, der zooming til 100% i Lightroom tok nesten 3 sekunder (ja vi tok tiden). Han syntes det var mer enn kjapt nok. Det gjør ikke jeg. Smak og behag og ulike krav. Men slike enkle små ting som at hvis ikke effekten av at jeg drar i en slider vises og oppdateres umiddelbart som om jeg gjorde det med en penn på papir, men med brøkdelen av et sekunds (eller noen ganger mer) etterslep, er for meg ekstremt frustrerende og stjeler av arbeidstiden min, fordi jeg ikke får jobbet med den flyten og det tempoet jeg krever.

    Og slik var det i Photoshop også på Mac’en, og noe av grunnen til at jeg bygde denne maskinen. Når jeg gjorde markeringer, penslet med brusher, retusjerte osv, så var det et ørlite etterslep. Og når du sitter og gjør kanskje 50-200 lassomarkeringer med patch tool lynraskt etterhverandre, så kan du ikke ha brøkdeler med etterslep. Jeg har ofte serier på 10-15 bilder oppe av gangen, for å matche retusj og farger etc mot hverandre, og Mac’en ble mye tregere med så mange store filer (bl.a Nikon D810) oppe samtidig. Filer som kanskje er 1.5 -2 gigabyte store hver, fordi de har 20-25 layers. Og når jeg sitter og «prikker» kanskje 1.000 ganger med en pensel og healing brush på hvert eneste bilde kjapt, så må det være like kjapt som å tegne på papir. På Mac’en var etterslepet faktisk så ille at jeg ofte dro med med og flyttet på hele layers rett og slett fordi maskinen hang et lite sekund eller to etter meg. Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men jeg priser jobbene for kundene mine utfra tidsbruken, og jeg har kartlagt og tatt tiden på de fleste arbeidsprosesser jeg gjør. Og tro det eller ei, men alle de små forsinkelsene på Mac’en, gjorde at jeg måtte sette ned tempoet mitt såpass mye for å slippe å gjøre unødige feil (for da måtte jeg bruke tid på å korrigere feilen), så en helt standard jobb med 10 corporate portretter tok faktisk hele 30-40% lenger tid totalt på Mac’en enn det gjør nå! Det vil si at fire timer etterarbeid blir til ca 5.5…! Slik kan ikke jeg jobbe.

    Så ja, for meg betyr hastighet og smidighet på maskinen ekstremt mye!

    Hilsen Eivind

  3. Med en slik arbeidsprosess forstår jeg jo betydningen av hastighet. Det gjør meg imidlertid nysgjerrig på prosessen med å velge ut bilder (culling), og ser ikke at du har skrevet noe om dette. Du antyder at du ikke bruker Capture One til dette? Misforstår jeg, eller har du en arbeidslyt der CO ikke spiller en viktig rolle?

    1. Nei jeg nevnte ikke det her, for jeg driver og jobber med en YouTube video som viser hele flyten min fra kamera og hele veien gjennom. Det er mange som spør om hvordan jeg jobber, så jeg tenkte å vise det. Ikke for at det er noen fasit, eller den beste måten, og mange vil sikkert ha andre måter som de synes fungerer bedre, men den fungerer greit for meg. Kortversjonen er at jeg bruker PhotoMechanic til første runde med utvalg fordi den er så kjapp. Rydde bort de som skal slettes, og velge ut de som får 4 stjerner fordi de er potensielle 5-stjernere. Etter den runden bruker jeg Adobe Bridge til endelig utvalg ved å sammenligne flere nesten like samtidig på skjermen samtidig. Der synes jeg Bridge er bedre enn PhotoMechanic. Så Capture One er kun til jobbing på filene, men det er mest fordi jeg har funnet litt bugs i Capture One sitt system for å gi stjerner og fargekoder, og det er faktisk ikke alltid den oppdaterer seg selv riktig en gang. Det er en feil som henger igjen fra versjon 8, og jeg har hatt dialog med C1 support flere ganger om samme sak siden den tid, og senest for 3-4 uker siden klarte C1 support endelig å reporodusere samme feil hos seg. Så foreløpig gir jeg verken stjerner eller fargekoder i C1 (men kanskje hvis de fikser feilene). Men etter første runde med utvalg er ferdig i PM så er det altså Adobe Bridge som er «navet» mitt mellom Capture One og Photoshop, både til metadata, eventuell endring av rating og fargekoder, åpning i Photoshop etc.

      Hilsen Eivind

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s