Nordisk Vintage moteserie

Dette er andre gangen jeg var så heldig å få fotografere en moteserie sammen med den utrolig dyktige strikkedesigneren Linda Marveng, og vi hadde et utrolig bra team med bare de beste på dette fotoshootet. Vi hadde håpet på…

IMG_0936-0
…en solfylt høstdag utendørs, men vi fikk regn og tunge grå skyer istedenfor. Så vi måtte fotografere alt innendørs, i en liten tredvetalls funkisrestaurant. Stedet var Hvalstrand bad ved Oslofjorden.

Modell: Alexandria Eissinger
Strikk: Linda Marveng
Klær: Judith Bech
Sko: Monica Stålvang
Hår & makeup: Sissel Fylling
Smykker etc: Kaja Gjedebo og Siri Berrefjord

IMG_0937-0

IMG_0938-0

IMG_0939-0

Bladets redaktør Mary-Ann Astrup hadde ansvaret for alt, og Linda sin mann Michael var med og hjalp til. Litt artig var det at han endte opp med å kjøpe seg er Fujifilm X-T1 kamera etter han så at jeg fotograferte hele denne serien på det. Han hevder at jeg tvang ham til det, men jeg kan ikke huske å ha vridd armen hans. Ihvertfall ikke så hardt… Men nå sier jo kona at jeg glemmer de utroligste ting.

IMG_0940-0

IMG_0942-0

IMG_0941-0

Vi fotograferte egentlig denne serien for bladet «Made by Me», men det bladet ble dessverre lagt ned for kort tid siden. Men moteserien er på trykk og i salg fra i dag, men da i bladet «Familien Trend» fra samme forlag (Egmont). Resultatet ble knallbra, og jeg er veldig glad for at Mary-Ann var ansvarlig for design og layout av denne saken. Jeg har jobbet mye med henne gjennom mange år, og kan ikke få fullrost henne nok! Takk Mary-Ann!

IMG_0943-0

IMG_0946-0

IMG_0945-0

IMG_0944-0

Utstyr og teknikk
Folk spør meg ofte hvordan jeg velger hvilket kamera og hva slags lysutstyr jeg bruker på en jobb. Svært sjelden gjøres det valget ut fra antall megapiksler i kameraet eller wattstyrken på blitsene. Alt handler om hvilket uttrykk og feeling som et kamera eller en type lys kan gi. La meg forsøke å forklare…

IMG_0947-0

IMG_0948-0

Denne dagen hadde jeg bilen proppfull av utstyr, med 2 stk 600Ws studiolamper, et 1200W bensinaggregat, 2 stk 400Ws batteridrevne studiolamper, beauty disher, softbokser, striplights… Jeg hadde alt du kan tenke deg. Og planen var å fotografere alt på Nikon D810. Store, deilige og ekstremt rene bildefiler på lav ISO.

IMG_0949-0

Men lyset og stemningen på stedet akkurat denne dagen sa meg at jeg ikke burde gå for rent og pent på lav ISO. Istedenfor fikk jeg en følelse som sa høy ISO og en mer analog og organisk følelse. Så jeg bestemte meg for å bruke Fujifilm X-T1 kameraet istedenfor, ettersom det leverer deilige bildefiler med akkurat den følelsen jeg var ute etter. Selv på høy ISO. Og med høy ISO mener jeg 800 på det laveste, og 1600 på det meste denne dagen. Folk legger ofte til korn og får det til å se analogt ut i etterarbeidet, jeg valgte bare å få det uttrykket direkte i kamera istedenfor.

IMG_0952-0

Så jeg fotograferte alt sammen på X-T1 med den fantastiske objektivduoen XF35 og XF56. To objektiver som hører sammen som Crockett og Tubbs. Starsky og Hutch. Sherlock Holmes og Dr Watson. Ja rett og slett objektivenes Mulder og Scully. Kan det bli bedre!?

IMG_0951-0

På lyssiden brukte jeg kun naturlig lys, og formet det med reflektorer. En California Sunbounce Pro (130x190cm) der jeg vekslet mellom den hvite og den sølvfargede siden, en Lastolite TriGrip (75cm) med «soft silver» siden, og en Lastolite TriGrip Large hvit diffusor (120cm). Og noen stativer for å holde reflektorene der jeg ville ha dem. Jeg prøver aldri å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig, jeg gjør bare det jeg må for å få det lyset og den stemningen jeg ønsker.

IMG_0950-0

Jeg foretrekker å gjøre bildene mest mulig ferdig i kamera. Så når jeg viser bilder til kunden/teamet/modellen underveis i fotograferingen, får de en god pekepinn på hvordan sluttresultatet vil bli. Jeg bruker Capture One Pro 8 til Fujifilm råfiler, og Photoshop til retusjering og det som ikke kan gjøres i raw. Jeg mener C1Pro8 er et helt naturlig valg hvis du ønsker det beste resultatet fra Fujifilm råfilene dine. Og da snakker jeg ikke om såkalt pixel peeping! Men hvorfor kaste bort tid på å velge et bra kamera, kvalitetsoptikk, en kul location og et bra lys, og så bruke programvare som ikke er den beste?! Jeg bare nevner det…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s